A webfejlesztés lépései, avagy hogyan készülnek a professzionális weboldalak?


A hagyományos vélekedéssel szemben a webfejlesztés nem kizárólag kódolásból, programozásból áll, de még csak nem is ezen folyamat a legfontosabb része. Kétség kívül a web korai szakaszában a weboldalak készítése túlnyomórészt HTML programozási nyelven történő kódolást jelentett, de az azóta eltelt bő 25 év alatt sok más szakma fejlődött ki mellette, amelyek manapság már nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a végeredmény egy professzionális weboldal legyen.

Ebben a cikkben megpróbálom ezeket a szakmákat illetve kompetenciákat bemutatni a webfejlesztés folyamatán keresztül.

iskins.hu

A webfejlesztést kik végzik?

Ahogy korábban is említettem, egy webfejlesztés projekt sikeres lebonyolításához több szakma összehangolt együttműködésére van szükség. A projekt vezető fogja össze a szakembereket és tartja a kapcsolatot az ügyféllel. Mellette webdesign-er, programozó és SEO szakemberre is szükség van. Ezen felül a projekt méretétől és jellegétől függően UX designerek, UX kutatók, online marketing szakberek és szövegírók is dolgozhatnak még a projekten.

A webfejlesztés lépései

Mindegy, hogy egy kisvállalkozás bemutakozó weboldaláról, vagy egy nagyvállalati portál oldalról van szó, a webfejlesztési folyamat nagyjából azonos lépésekből áll:

  1. Információ gyűjtés
  2. Tervezés
  3. Webdesign
  4. Programozás
  5. Tartalom feltöltés
  6. Tesztelés és site indítás
  7. Karbantartás és üzemeltetés
webshop.zsinettlashes.hu

1. lépés: Információ gyűjtés

A webfejlesztés ezen fázisában megpróbálunk minél több információt összeszedni a projektről. Első körben az árajánlat elkészítéséhez, második körben pedig majd a tervezéshez. Ezt a dokumentumot hívhatjuk egyfajta specifikációnak, amely jól jön majd a szerződés elkészítése során, amelynek egyik melléklete lesz.

Leülünk az ügyféllel és megbeszéljük mi a weboldal fejlesztésének a fő mozgató rugója, milyen marketing és üzleti célok hívják életre a weboldalt, milyen célokat kell megvalósítania és milyen eredményeket várnak tőle.

Pontosítjuk a célközönségre vonatkozó információkat, milyen nyelvet beszélnek, milyen korúak, hol laknak, milyen érdeklődési területeik vannak. A demográfiai információk segítenek a webdesign-ban és a nyelvezet valamint funkcionalitás kialakításában.

5m-maitrise-oeuvre.fr

2. lépés: Tervezési folyamat

Ebben a szakaszban megtervezzük a weboldal struktúráját. A kapott információk alapján javaslatot teszünk a weboldal menüszerkezetére és funkcionalitására. A menüszerkezet vagy más néven sitemap bemutatja a weboldal főbb tartalmi egységeit és azok kapcsolatát. A sitemap-et lehet többszintű felsorolásként Word-ben vagy Excel-ben, netán valami profeszionálisabb eszközben megtervezni, a lényeg, hogy az ügyfél is át tudja tekinteni és le tudja ellenőrizni a jóváhagyáshoz.

A tervezési folyamat része szokott lenni még a drótvázak elkészítése, amelyet jellemzően komplexebb, nagyobb költségvetéssel bíró projekteknél készítünk. A drótvázak fekete-fehér rajzok, amelyek a weboldal egyes oldalainak elrendezését ábrázolják szabadkézi rajz formájában.

A drótvázak segítenek megtervezni az egyes oldalak hierarchiáját, tartalmi részeinek elrendezését. Ráadásul mivel szabadkézzel készülnek, ezért gyorsan javíthatók és akár ötletelésre is ideálisak.

rafting.hu

3. lépés: Webdesign

A korábbi lépések során összegyűjtött információk felhasználásával a grafikusok megtervezik a weboldal kinézetét. A grafikus tehát támaszkodik a célközönség igényeire, jellegzetességeire, a weboldal sitemap-jére, a funkcionális és tartalmi tervére. Mindezek figyelembevételével tervezi meg a weboldal nyitólapját, majd annak jóváhagyása után az aloldalakat.

A webdesign tervek végleges méretben ábrázolják a weboldalt. Itt már minden szín és forma a helyére kerül, véglegesítésre kerül a webes arculat és annak felhasználásával készülnek el a tervek is. A webgrafikus minden részletet kidolgoz annak érdekében, hogy utána ezek a tervek leprogramozhatók legyenek.

A jó webgrafikus nem csak a színekhez és a formákhoz nameg a Photoshop-hoz ért, hanem nagy vonalakban tisztában van azzal, hogyan kell egy weboldalt úgy megtevezni, hogy az utána reszponzív módon, a Google SEO ajánlásainak figyelembevételével elkészíthető legyen.

bugafarm.hu

4. lépés: Programozás

Itt történik a klasszikus kódolás vagy amit sokan tévesen webfejlesztésnek hívnak. A programozók ebben a lépésben a grafikailag előkészített és az ügyfél által jóváhagyott tervekből működőképes weboldalt hoznak létre. Elkészül a nyitólap, a menüszerkezet, a funkciók megtelnek élettel, az oldal kattintható, görgethető és működőképes lesz különböző eszközökön is.

A programozó felelőssége többek között, hogy az általa elkészített oldal nem csak reszponzív, de keresőbarát is legyen, illetve a lehető leggyorsabban töltődjön be. Rengeteg olyan weboldalt látunk nap-mint-nap, amelyek csak részlegesen teljesítik a mobilra optimalizáltságra vonatkozó irányelveket, illetve olyan lassan töltődnek be, hogy látogatóik nagy részét elveszítik még azelőtt, hogy azok a nyitólapot megpillanthatnák.

Ezen felül a webfejlesztő üzemeli be a tartalomkezelő rendszert, más néven CMS-t, amelynek segítségével a weboldal majd frissíthető lesz.

kozmetikads.sk

5. lépés: Tartalomfeltöltés

A weboldal tervezése és programozása során mivel még viszonylag kevés információ áll rendelkezésre, a menüpontok tartalmát egy „Lorem ipsum … „ kezdetű fiktív szöveggel töltjük fel és a képek helyére általában még a nem végleges képek kerülnek. Az így elkészített weboldalt ebben a lépésben fel kell tölteni a valós, éles tartalmakkal, sok esetben akár több nyelven is.

A tartalomfeltöltés után még kisebb igazításokra lehet szükség a programozók részéről annak érdekében, hogy a megjelenés tökéletes legyen.

6. lépés: Tesztelés és site indítás.

A kész weboldalt különböző böngészőkben és különböző eszközökön teszteljük annak érdekében, hogy minden szituációban tökéletesen működjön. Ellenőrizzük a betöltődés sebességét valamint az űrlapok működését. A weboldalba beillesztésre kerülnek a különböző marketing követőkódok.

Ha a weboldalnak volt egy régebbi verziója, akkor még elég sok munka lehet a régi URL-ek újakra történő átirányításával, amit nem szabad elfelejteni a jó Google helyezések megőrzése érdekében.

Ha minden rendben van és nincs más tennivaló, akkor a weboldalt elindítjuk élesben.

7. lépés: Karbantartás és üzemeltetés

Bár a webfejlesztés életciklusa a 6. lépésnél látszólag befejeződött, de valójában soha nem ér véget. A kész weboldal ugyanis egy rövidebb üzemelés után már tartalom frissítésre szorul, új hírek, események, blog cikke, referenciák, esettanulmányok … stb. kerülnek fel rá, amit vagy az ügyfél tölt fel a tartalomkezelő rendszer segítségével, vagy mi végzünk el.

A mai modern weboldalak mindegyikéhez tartozik CMS, vagyis tartalomkezelő rendszer. Ezt a szoftvert is folyamatosan frissíteni kell annak érdekében, hogy ellenálljon a webről jövő támadásoknak.

Mivel a weben manapság már szinte minden területen erős a konkurencia, ezért egy új szereplő megjelenésére a többiek is előbb-utóbb reagálni fognak. Ez a folyamat folyamatos fejlődést igényel a weboldal részéről, soha nincs megállás, mindig van valami apróság amivel előrébb kell lépni és ilyenkor sok esetben a webfejlesztő cég segítségére is szükség van.

Éppen ezért jó, ha a webfejlesztő cég kiválasztása során gondolsz arra, hogy olyan partnerrel szerződj le, aki adott esetben hosszú távon gazdája lesz a weboldaladnak.

Sok sikert a munkához!